Alternativt kan du holde nede 'Ctrl' / 'CMD' -tasten og trykke '+' for å forstørre eller '-' på tastaturet for å redusere tekststørrelsen.

100%

Høy kontrastmodus er en tilgjengelighetsfunksjon for personer med synshemming.

Trafikkutfordringer for håndverkerne i Oslo – elsykkel ble løsningen

Når gutta i LÅS1 skal på bytur tar de nå sykkelen fatt. Firmaet har gått til innkjøp av elektrisk drevet varesykkel. Denne løser noen av utfordringene som har dukket opp de siste årene når man skal gjøre jobber i sentrum av Oslo.

Trafikkutfordringer for håndverkerne i Oslo – elsykkel ble løsningen

Når gutta i LÅS1 skal på bytur tar de nå sykkelen fatt. Firmaet har gått til innkjøp av elektrisk drevet varesykkel. Denne løser noen av utfordringene som har dukket opp de siste årene når man skal gjøre jobber i sentrum av Oslo.

23. november 2018 – Av Geir Olsen

Et mareritt

Når vi får et oppdrag i sentrum så kjenner jeg at jeg grøsser, sier daglig leder Stig Roar Punnerud.

Grunnen er at fremkommeligheten for biler i Oslo sentrum har blitt kraftig redusert de siste årene.  Det florerer med eksempler på håndverkere som sliter med framkommeligheten, uten at noen ser ut til å bry seg. – Innbyggerne skal ta tilbake byen fra bilistene, har byråd Lan Marie Berg uttalt en rekke ganger.

Og slik har det blitt.
– Det er snart ikke mulig å komme seg noen steder lenger. Klarer man å buksere seg frem til der man har et oppdrag, så kan du banne på at det er helt umulig å få parkert, forteller Punnerud.

Stig Roar Punnerud i LS1 sliter med Œfinne frem i Oslo sentrum. Innkjørimg forbudt, parkering forbudt pŒ helt nye og mange flere steder gj¿r arbeidshverdagen mer utfordrende enn f¿r. Selv med elbil. Foto: GEIR OLSEN

Stig Roar Punnerud i LS1 sliter med Œ finne frem i Oslo sentrum. Innkjøring forbudt, parkering forbudt pŒå helt nye og mange flere steder gjør arbeidshverdagen mer utfordrende enn før. Selv med elbil. Foto: GEIR OLSEN

Att og fram er like langt

Han har flere eksempler på at de rett og slett har måttet gi opp. Grunnet null parkeringsmulighet har de måttet gjøre vendereis og kjøre tilbake til kontoret med arbeidsbilen. Andre ganger har Punnerud blitt betydelig forsinket i timesvis til avtaler. Årsaken er den stadige innstrammingen mot bruk av kjøretøy i Oslo sentrum.
– Det er blitt rene marerittet, forteller han litt opprørt.
– Vi har stadig oftere blitt sjåfører for montørene våre på grunn av dette.

I løpet av de to siste årene har de derfor gått til innkjøp av flere elbiler. Slik tar de seg noe raskere frem ved bruk av kollektivfeltene etc.
– Men dette holder altså ikke lenger for oss når vi skal innenfor Ring 1.

EL Firmabiler: Rolf Riediger og Stig Roar Punnerud foran EL-bilene som benyttes som firma- og servicebiler i Oslo-bedriftene. Foto: GEIR OLSEN

EL Firmabiler: Rolf Riediger og Stig Roar Punnerud foran EL-bilene som benyttes som firma- og servicebiler i Oslo-bedriftene. Foto: GEIR OLSEN

Elsykkel til 50 000

Dermed ble løsningen en Bullitt E 6000 el varesykkel til den nette sum av 50 000 kroner.
– Vi søkte kommunen og fikk tilsagn om støtte. Reglene er at man får  20% prosent av kjøpesummen, eller maks 10 000. Dermed slo vi til nede hos Paahjul som er Kirkens Bymisjons sykkelbutikk i Oslo, forteller Punnerud.

Så nå sykler de glade låsesmeder omkring i byen som i gamle dager. Med verktøy og diverse i kassen foran på sykkelen. Til og med reklameskilt for LÅS1 er på plass.

Ian Luck i sykkelbutikken Paahjul forklarer og viser Stig Roar Punnerud el varesykkelen som heretter blir LÅS1s servicesykkel i Oslo sentrum. Foto: GEIR OLSEN

Ian Luck i sykkelbutikken Paahjul forklarer og viser Stig Roar Punnerud el varesykkelen som heretter blir LÅS1s servicesykkel i Oslo sentrum. Foto: GEIR OLSEN

Design og utvikling av HELLI Visuell kommunikasjon